Každá rovina, ktorá prechádza dotyčnicou regulárnej krivky
sa
nazýva dotykovou rovinou krivky. Medzi týmito rovinami existuje
významná rovina, ktorá sa nazýva oskulačná rovina krivky. V
bode
krivky
zostrojme dotyčnicu d. Cez dotyčnicu
d a ďalší bod
,
krivky
položme
rovinu.
Oskulačná rovina
v bode
je limitnou polohou takto
zostrojenej roviny pre
. Za predpokladu, že v bode
krivky
existujú derivácie
 |
(5.28) |
a tieto vektory sú lineárne nezávislé, existuje v bode
práve
jedna oskulačná rovina rovnobežná s vektormi (5.28). Ak
je označenie pre polohový vektor jej ľubovoľného bodu,
potom vektorová rovnica oskulačnej roviny je
alebo
V prípade, že sú vektory (5.28) lineárne závislé, každá
dotyková rovina zostrojená v bode
je súčasne oskulačnou
rovinou.
-
Príklad 11.
Určme rovnicu oskulačnej roviny ku skrutkovici (5.4) vo
všeobecnom bode a v bode
.
Riešenie: K výpočtu oskulačnej roviny potrebujeme okrem
vektorovej funkcie (5.4) a jej derivácie (5.24) aj druhú
deriváciu podľa parametra
![\begin{displaymath}
{\bf\ddot p}(t)=[- r \cos t, - r \sin t, 0].
\end{displaymath}](img3593.gif) |
(5.29) |
Najskôr vypočítame vektorový súčin
 |
(5.30) |
Získaný vektor môžeme vydeliť nenulovým polomerom
.
Nasleduje výpočet skalárneho súčinu
po úprave ktorého dostaneme rovnicu hľadanej oskulačnej roviny v bode
a v bode