Vektor je geometrický objekt, ktorý je určený dĺžkou,
smerom a orientáciou. Môžeme si ho predstaviť ako orientovanú
úsečku, t. j. úsečku, na ktorej je vyznačený začiatočný a koncový
bod. Pritom nesmieme zabudnúť, že dve rôzne orientované úsečky,
ktoré majú zhodnú dĺžku (t. j. veľkosť), smer aj orientáciu,
predstavujú ten istý vektor, ide o dve rôzne umiestnenia toho istého
vektora.
Súradnice vektora sú súradnice jeho koncového bodu v takom
umiestnení vektora, keď začiatočný bod je zhodný so začiatkom
súradnicovej sústavy. Fakt, že vektor má súradnice
2.1 budeme zapisovať
. Teda, ak
a
, tak vektor so
začiatočným bodom a koncovým bodom má súradnice
. Preto takýto vektor budeme
označovať symbolom . 2.2
Polohovým vektorom bodu rozumieme vektor .
Dĺžka vektora je vzdialenosť jeho začiatočného a
koncového bodu a označujeme ju . Platí
Príklad 1.
Nech a . Určte dĺžku vektora a
súradnice jednotkového vektora rovnako orientovaného v jeho smere.
Riešenie:
Najskôr určíme súradnice vektora :
Príklad 2.
Pre ktoré hodnoty čísel a sú vektory
a
rovnobežné?
Riešenie:
Podľa poznámky pred predchádzajúcim príkladom sú vektory a
rovnobežné práve vtedy, ak platí
Súčet vektorov a je vektor , ktorý môžeme znázorniť ako uhlopriečku v rovnobežníku so stranami tvorenými vektormi a , pričom jeho orientácia je znázornená na obr. 1.
V súradniciach:
Platí: Ak máme dané v rovine dva nerovnobežné vektory, tak každý vektor tejto roviny sa dá jednoznačne vyjadriť v tvare lineárnej kombinácie dvoch daných vektorov. Ak máme dané v priestore tri vektory, ktoré neležia všetky v jednej rovine, tak každý vektor v priestore sa dá jednoznačne vyjadriť v tvare lineárnej kombinácie troch daných vektorov.
V dôsledku toho každý vektor sa dá napísať v tvare lineárnej kombinácie
vektorov bázy:
(2.2) |
Príklad 3.
Vyjadríme vektor [-3,1] ako lineárnu kombináciu vektorov [1,-1] a
[2,3].
Riešenie:
Hľadáme čísla a , pre ktoré platí
(2.3) |
Príklad 4.
Vyjadríme vektor ako lineárnu kombináciu vektorov
, a
Riešenie:
Postupujeme podobne ako v predchádzajúcom príklade. Hľadáme také čísla
, aby platilo
Skalárny súčin vektorov u a v je číslo
. V súradniciach:
(2.4) |
Príklad 5.
Vypočítame uhol vektorov a , ak
a)
b)
.
Riešenie:
a) Dosadením do vzťahu 2.5 dostaneme
b) Podobným výpočtom ako v časti a) dostaneme približné hodnoty
Príklad 6.
Nájdeme jedotkový vektor kolmý na vektor
.
Riešenie:
Najskôr určíme niektorý vektor kolmý na vektor . Vo
všeobecnosti, ak hľadáme niektorý vektor kolmý na vektor , tak
môžeme využiť vektor [-b,a], pretože ich skalárny súčin je .
Takže vektor
je komý na vektor .
Potom, spôsobom podobným ako v príklade 1 tejto
kapitoly nájdeme dve riešenia úlohy
Vektorový súčin vektorov u a v je vektor , ktorý je určený nasledovne
V súradniciach: 2.3
Príklad 7.
Vypočítame obsah trojuholníka s vrcholmi ,
a
Riešenie:
Doplňme trojuholník na rovnobežník
podľa obr. 1.
Hľadaný obsah je rovný polovici plochy rovnobežníka ,
ktorá sa rovná dĺžke vektorového súčinu vektorov a
.
Počítajme
Zmiešaný súčin vektorov u, v a w je súčin . Ako vidieť z definície, zmiešaný súčin je číslo, závisiace od troch vektorov. Jeho geometrický význam je ten, že jeho absolútna hodnota je rovná veľkosti objemu rovnobežnostena vytvoreného týmito tromi vektormi umiestnenými v spoločnom začiatku (obr. 1).
V súradniciach :
Príklad 8.
Vypočítame objem a obsah povrchu rovnobežnostena
,
s vrcholom a s ním susediacimi vrcholmi ,
a .
Riešenie:
Objem bude rovný absolútnej hodnote zmiešaného súčinu vektorov
,
a
Smerový vektor priamky je každý vektor rovnobežný
s priamkou .
Normálový vektor priamky je každý vektor kolmý na priamku .
Smerový vektor roviny je každý vektor rovnobežný
s rovinou .
Normálový vektor roviny je každý vektor kolmý
na rovinu .
Poznamenajme, že ak niektorý vektor je smerovým alebo normálovým vektorom
priamky alebo roviny, tak aj jeho ľubovoľný nenulový skalárny násobok
je taký. To
znamená, že každá priamka alebo rovina má nekonečne veľa smerových a
normálových vektorov. Dôležité však je, že