Monotónnosť
Pomocou derivácie môžeme zistiť, v ktorých intervaloch funkcia
rastie alebo klesá. Nasledujúce tvrdenie je založené na vete o
strednej hodnote (skúste ho odvodiť!).
Ak
platí pre každé , tak
funkcia je rastúca (klesajúca) v intervale .
Dôsledkom je tvrdenie užitočné pri dôkazoch nerovností medzi
funkciami.
Nech funkcie a sú spojité v intervale
a
. Ak
pre každé , tak
aj
pre každé .
Iným dôsledkom vety o strednej hodnote je tvrdenie
Ak pre všetky , tak je konštantná
funkcia v intervale .
Príklad 28.
Zistime intervaly, v ktorých rastú a intervaly, v ktorých
klesajú funkcie
,
, .
Riešenie:
- b )
- Zistíme intervaly v ktorých je derivácia kladná (záporná).
Najskôr si uvedomíme, že definičný obor funkcie je množina .
Počítame deriváciu:
. Pre určenie intervalov,
v ktorých funkcia rastie riešime kvadratickú nerovnicu
. Riešením je interval . Funkcia
je rastúca v tomto intervale. Klesajúca je v intervaloch, ktoré sú
riešením opačnej nerovnice a .
- c )
- Definičným oborom funkcie je množina
.
. Riešením nerovnice
sú intervaly a
. Riešením opačnej nerovnice sú intervaly
a . Vzhľadom na svoj definičný
obor je funkcia rastúca v intervale
a klesajúca v intervale .
- d )
- Definičný obor funkcie je množina a derivácia
. Pretože druhý činiteľ je kladný pre všetky
, znamienko derivácie závisí len od prvého člena. Preto
je funkcia rastúca v intervale a klesajúca v intervaloch
a .
Príklad 29.
Ukážeme, že pre každé platí
.
Riešenie: Nerovnosť ukážeme vtedy, ak sa presvedčíme, že
pre každé . Určíme intervaly, v
ktorých funkcia rastie a v ktorých klesá. klesá v
a rastie v (overte!). Z toho vyplýva, že
funkcia nadobúda najmenšiu hodnotu v bode . Preto pre všetky
platí
, čo sme chceli ukázať.
Príklad 30.
Ukážeme, že pre každé platí
.
Riešenie: Podobne ako v predchádzajúcom príklade uvažujme o funkcii
. Chceme
ukázať, že je konštantná a rovná v intervale .
Jej derivácia je
Preto funkcia je konštantná v celom intervale .
Hodnotu tejto konštanty zistíme dosadením ľubovoľného bodu, vhodným
je napríklad bod .